Spring til indhold
Forside

Nyhed

Samme teknologi giver forskellige reaktioner i ensartede organisationer

Lagt online: 12.01.2023

Professor Jeppe Agger Nielsen og lektor Mette Strange Noesgaard, Center for IT-Ledelse (CIM) har gennem et forskningsprojekt fulgt, hvordan hjemmeplejen i tre kommuner bruger mobilteknologi som kommunikationsform. Og det er meget forskelligt, selv om det sker i ensartede organisationer.

Af Charlotte Tybjerg Sørensen, kommunikationsmedarbejder
Foto: Colourbox

Hvorfor reagerer ensartede organisationer, som indfører ensartet digital teknologi, forskelligt? Det har Jeppe Agger Nielsen og Mette Strange Noesgaard undersøgt. De ønskede at fokusere på, hvordan kommunerne, specifikt medarbejderne i hjemmeplejen, ville modtage og tage den nye mobilteknologi i brug, og hvordan ledelsen ville udrulle den blandt medarbejderne.

- Så vi fulgte implementeringen, udbredelsen og anvendelse af mobilteknologi blandt frontlinjemedarbejdere, der skulle erstatte den papirbaserede dokumentation og kommunikationsform, der ellers karakteriserede arbejdet, fortæller Mette Strange Noesgaard.

Via et kvalitativt studie over en 18-årig periode fulgte forskerne implementeringen i tre kommuner, hvor de gennem mere end 60 interviews blandt frontlinjemedarbejdere og ledere skabte en forståelse for, hvordan og hvorfor organisationerne reagerede forskelligt på den samme teknologi.

Brugte medicinske begreber til at forstå reaktionsmønstre

For at forstå de forskellige reaktionsmønstre anvendte Jeppe Agger Nielsen og Mette Strange Noesgaard et virusteori-perspektiv inspireret af den norske organisationsforsker Kjell Arne Røvik.

- Herigennem illustrerede vi, hvordan de tre kommuner på forskellige vis reagerede på idéen om at anvende mobilteknologi gennem begreberne infektion, immunitet, inkubation, replikation (gentagelse), mutation og dormancy (hvileperiode). Vi skrev artiklen i Corona-perioden og hørte dagligt om virus, infektioner, mutationer osv., og det gav ekstra næring til at udforske virusteori-perspektivet, siger Jeppe Agger Nielsen.

Én kommune har f.eks. en kontrolpræget adgang til den nye mobilteknologi, hvor man i hvert fald i begyndelsen brugte den mere som et kontrolredskab over for medarbejderne, hvorimod en anden kommune havde en mere tillidsbaseret tilgang og betragtede den nye teknologi som et middel til at sikre en bedre kommunikation.

Mette Strange Noesgaard, lektor, Center for IT-Ledelse (CIM)

Gennem brugen af virustermerne viser studiet, hvordan den samme teknologi over tid skaber meget forskellige reaktioner på tværs af ensartede organisationer, når det gælder strategi, brug og syn på teknologi.  

Det er vist i tabellen nedenfor, som er taget fra artiklen Same but Different: Variations in Reactions to Digital Transformation Within an Organizational Field, som Jeppe Agger Nielsen og Mette Strange Noesgaard har fået offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Journal of the Association for Information Systems (JAIS).

Tabellen viser reaktionsmønstre i de tre kommuner (her benævnt Alpha, Beta og Gamma) på hhv. Organisatoriske mønstre, Dominerende strategiske retninger, Proces-aktiviteter samt Effekter på arbejdets udførelse.
Grafik af professor Jeppe Agger Nielsen og lektor Mette Strange Noesgaard, Center for IT-Ledelse (CIM)

Kontrol eller tillid

- Én kommune har f.eks. en kontrolpræget adgang til den nye mobilteknologi, hvor man i hvert fald i begyndelsen brugte den mere som et kontrolredskab over for medarbejderne, hvorimod en anden kommune havde en mere tillidsbaseret tilgang og betragtede den nye teknologi som et middel til at sikre en bedre kommunikation, fortæller Mette Strange Noesgaard.

Så selvom teknologien er ens og kommunerne – hjemmeplejen – umiddelbart er ensartede organisationer, så er der helt forskelligartede måder at tage teknologien i brug på.

- Det handler blandt andet om hvilken kultur og strategi, man har haft og har i de enkelte kommuner og den måde, de har været og bliver ledet på, siger Jeppe Agger Nielsen.

Kontakt